Hoogbegaafdheid en misdiagnoses
Hoogbegaafdheid en misdiagnoses

Als hoogbegaafde kinderen geen passend leeraanbod en begeleiding krijgen dan kan dat zorgen voor frustraties. Het kind laat dan een reactie zien op stress: ofwel het wordt boos, verdrietig of het sluit zich helemaal af. Als de leerkracht alleen oordeelt op grond van wat hij of zij waarneemt, dan is de kans groot dat het kind niet de ondersteuning krijgt die het nodig heeft maar gevaar loopt op een verkeerd label (misdiagnose). Vier ouders vertellen hun ervaringen. Henriëtte Dekker Echaspecialist hoogbegaafdheid bij SmartEase, licht het toe.

Over het onderwerp misdiagnoses bij hoogbegaafdheid schreef James t. Webb dit goede boek. Dit boek helpt psychologen, pedagogen, leraren en andere professionals goed onderscheid te maken tussen pathologische gedragingen en gedrag dat ‘normaal’ is voor hoogbegaafden.

Selwyn Donia

Selwyn Donia

Bevlogen generalist op sneakers • Libido sciendi • Kennisdeler op het gebied van werk & inkomen, verzuim/re-integratie, sociale zekerheid(srecht) en personeel & organisatie • Grafisch vormgever en webdesigner
Selwyn Donia

Selwyn Donia

Bevlogen generalist op sneakers • Libido sciendi • Kennisdeler op het gebied van werk & inkomen, verzuim/re-integratie, sociale zekerheid(srecht) en personeel & organisatie • Grafisch vormgever en webdesigner

Wellicht vind je dit ook interessant!

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties