Boekrecensie: De succesillusie – Richard Engelfriet

Eens in de zoveel tijd komt er een boek uit die je gewoon moet lezen. Zo’n boek is De succesillusie van Richard Engelfriet, onderzoeker en spreker voor bedrijven en organisaties. In zijn meest recente boek passeren enkele bekende en populaire managementmodellen de revue die bij veel werkenden bekend in de oren klinken. De modellen en theorieën zouden stuk voor stuk voor productievere, efficiëntere en succesvollere bedrijven zorgen. Engelfriet en veel anderen hebben hier zo hun twijfels bij.

De succesillusie is prettig, luchtig en grappig geschreven. Qua inhoud is het boek gewaagd en actueel, zeker nu Agile, Lean, Scrum, NLP, DISC en het Enneagram door veel managers en bedrijven omarmd worden. Maar dragen deze methoden echt bij aan succes of ligt het genuanceerder? Engelfriet is kritisch ten opzichte van al deze populaire managementretoriek en vraagt zich dus terecht af hoe het zit met het wetenschappelijk bewijs en daar ligt de crux. Er is voor veel modellen geen of amper wetenschappelijk bewijs en dus houden consultants en managementgoeroes ons voor de gek, aldus Engelfriet.

Veel zogenaamde succesformules zijn geen onderdeel van de oplossing maar van het probleem.

Ondanks het feit dat de auteur naar mijn mening soms een tikkeltje doorslaat en er soms wat nuance ontbreekt is de boodschap serieus en helder. Voor veel modellen die in het bedrijfsleven worden toegepast ontbreekt het inderdaad aan wetenschappelijk bewijs. Er zijn dus geen bewezen relaties tussen succes en succesformules en daar mag best bij stilgestaan worden. Hoe zit het dan wel met succes? Dat is volgens de auteur een samenloop van individueel talent, geluk, omstandigheden en toeval.

De succesillusie zet je in ieder geval met beide benen op de grond. Het toont de nuance met betrekking tot de maakbaarheid van succes en nodigt uit om hier goed over na te denken. De strekking van het boek is dan ook eenvoudig: laat je niets wijsmaken. Er is geen recept voor succes en succes is zeker niet maakbaar.

Bevlogen & veelzijdig | Uitgever rechtblog.nl | (Arbeids)recht | Onderzoeker | Wetenschap | Kenniscentrum Winterdepressie | Boekenwurm | Kritisch burger | Libido sciendi

Geef gerust je mening!

Wees de eerste met een reactie