25/09/2017 06:31

Orthomoleculaire kliniek Revitalis krijgt flinke tik van Inspectie Gezondheidszorg

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft de orthomoleculaire kliniek Revitalis vorige maand een waarschuwing gegeven nadat het was betrapt op flinke tekortkomingen. Het bedrijf scoorde op bijna alle essentiële punten een onvoldoende. In de kliniek worden onder meer patiënten met chronische ziekten behandeld die in het reguliere circuit te horen kregen dat ze uitbehandeld zijn. Daarnaast behandelt Revitalis mensen met kanker of patiënten die een aandoening hebben die “tussen de oren” zit. Erkende artsen noemen de praktijken die in in de kliniek plaatsvinden, zoals vitamine-infusen en ozontherapie, kwakzalverij.

Veiligheid patiënten
De veiligheid van patiënten lijkt niet zo serieus te genomen worden door de kliniek, die zich niet op wetenschap maar op orthomoleculaire kennis beroept. Volgens de inspectie brengt de voormalig Linus Pauiling-kliniek in Waalre de patiëntveiligheid zelfs in gevaar. Zo trof de inspectie ernstige tekortkomingen in dossiervorming aan evenals medicatie waarvan de houdbaarheidsdatum was verstreken. Ook verzuimt de kliniek m.b.t. de preventie van infecties en valt er het nodige aan te merken op het onderhoud van medische apparatuur aldus de inspectie.

Ten tijde van het niet aangekondigde inspectiebezoek trof de inspectie in zowel de karren als de opslagkast venflonnaalden met een verlopen houdbaarheidsdatum.

BIG registratie
Eigenaar Tim Kors die een deel van de behandelingen uitvoert is niet BIG-geregistreerd terwijl dit voor een deel van de behandelingen nodig is. De medisch eindverantwoordelijke is daarom niet altijd een BIG-geregistreerd arts, constateert de IGZ. Kors betwist dat patiënten in gevaar zijn geweest. De kritiek van de IGZ gaat volgens hem vooral om verslaglegging en administratie en zeker niet om de geleverde zorg.

Voorlopig moeten patiënten van Revitalis hun shotje ozon(!!!), vitamines of mineralen missen. Op last van de IGZ mag er namelijk niet meer geïnjecteerd worden. De kliniek krijgt van de IGZ drie maanden om de geconstateerde problemen op te lossen en patiëntendossiers op orde hebben anders zal er tot sluiting worden overgegaan.

De zorgaanbieder was doordeweeks van 9.00-13.00u telefonisch bereikbaar, en beschikte niet over een noodnummer. Patiënten konden in geval van spoed de zorgaanbieder buiten deze tijden niet bereiken.

Inspectierapport
Het hele rapport kun je hier bekijken.

Over Selwyn Donia 44 Artikelen
Ondernemer | Uitgever Rechtblog.nl | Wetenschap | (Arbeids)recht | Ex-DJ | Boekverslaafd | Statistiek & onderzoek | Kritische burger | Libido sciendi

Geef gerust je mening!

Wees de eerste met een reactie

Houdt mij op de hoogte van
avatar
wpDiscuz