23/09/2018

Genezen van chronische hyperventilatie

Dagelijks hebben ongeveer 400.000 mensen te maken met de symptomen die horen bij chronische hyperventilatie die hun leven tot een hel maken. Angst, duizeligheid, trillende benen, zweten, het zijn zomaar een aantal uitingen van CHV. Gelukkig is de aandoening te genezen, maar daar zul je wel wat doorzettingsvermogen voor moeten hebben. In dit artikel ga ik wat dieper in op de klachten en oplossing bij chronische hyperventilatie.

Je voelt je al maanden of misschien wel enkele jaren al niet lekker. Je klachten variëren van angstaanvallen tot slapeloosheid, van duizeligheid tot spontaan beginnen te zweten. Na, met een beetje mazzel, een aantal onderzoeken krijgt je van je huisarts de melding dat er niets gevonden kan worden en word je weer naar huis gestuurd. Er is niets aangetroffen, maar de klachten houden aan. Ongerust meld je je een aantal maanden of jaren later weer en krijg je een diagnose mee; ‘somatisatie’.

Als je bovenstaande herkent, ben je misschien wel het slachtoffer van chronische hyperventilatie. Let op! Chronische hyperventilatie heb je meestal niet door en staat los van acute hyperventilatie. Ook al adem je rustig en naar je eigen mening goed, na het lezen van dit artikel zul je je mening misschien wel kunnen herzien. Hoewel mensen met chronische hyperventilatie vaak worden doorverwezen naar een psycholoog is dit in veel gevallen niet nodig en zelfs af te raden. Er is immers geen sprake van incidenteel voorkomende acute hyperventilatie maar van voortdurende “verborgen” hyperventilatie dat van alles in het lichaam heeft ontregeld.

Profiel hyperventilanten
Hyperventilatie komt vaak voor bij mensen (vooral bij vrouwen) die willen voldoen aan de eisen die de omgeving aan hen stelt; faalangst kan hierbij een rol spelen. De klachten van hyperventilanten zijn geen aanstellerij of tekenen van zwakte. Sterker nog, hyperventilanten zijn meestal perfectionisten en ambitieuze, energieke mensen die weinig klagen over hun gezondheid en klachten. Ze zijn loyaal, melden zich niet snel ziek en werken hard. De ‘ziekte’ sluipt er vervolgens zomaar in en ontwikkelt zich in de loop van maanden of jaren. Vaak treden de klachten heel geleidelijk op en nemen ze uiteindelijk toe in sterkte en frequentie. In veel gevallen leiden ze tot uitval, depressies of langdurend verzuim.

Gezien onze drukke agenda’s, de eisen die de omgeving aan ons stelt en het feit dat we steeds minder ontspannen is het begrijpelijk dat chronische hyperventilatie in Nederland een ware plaag aan het worden is. De schatting is dat ongeveer 400.000 Nederlanders kortdurend of langdurend uit het werkproces raken door chronische hyperventilatie.

Hyperventilatie vs. chronische hyperventilatie
Om te kunnen functioneren hebben we zuurstof nodig. Dit krijgen we binnen door te ademen. Bij een inademing in rust wordt er 400-500 ml lucht ingeademd met een frequentie van 6 tot 10 keer per minuut. In tijden van stress, (positieve) spanning en angst ademen de meeste mensen in een hogere frequentie (10-25 keer) met een ‘hoge’ ademhaling, dit wil zeggen via de borst. Hierdoor verlies je teveel koolzuur wat op den duur vervelende klachten veroorzaakt. Deze acute klachten verdwijnen weer als je rustig gaat zitten en vanuit je buik rustig gaat ademen. Je lichaam krijgt hierdoor de kans om het koolzuurniveau (CO2) weer op orde te brengen.

Bij hyperventilatie ga je dus sneller en vaker ademen zonder dat het lichaam daar behoefte aan heeft. Daardoor adem je teveel koolzuur uit. Je lichaam wil de concentratie van koolzuur in het bloed zoveel mogelijk constant houden. Als het koolzuurgehalte in het bloed te snel daalt, probeert het lichaam het gevolg van het verlies van koolzuurgas te beperken. De bloedvaten in de hersenen trekken vervolgens samen en de prikkeling van ons sympathische zenuwstelsel veroorzaakt symptomen als duizeligheid, angst, tintelingen in je gezicht of handen, wazig zien of hartkloppingen. Weinig koolzuur in het bloed heeft dus als gevolg dat de rode bloedcellen weinig zuurstof afgeven aan de cellen waarin verbranding moet plaatsvinden.

Als je lichaam langere tijd een laag koolzuurniveau heeft zal het ademcentrum zich hier op aanpassen en ontstaat er chronische hyperventilatie. Via een seintje van je middenrif word je eigenlijk vaker dan nodig getriggerd om adem te halen, waardoor je dus blijvend teveel koolzuur uitademend. Het bloed wordt uiteindelijk alkalisch en er treden blijvende klachten op. Verder zijn er in deze situatie geen buffers meer aanwezig om de hyperventilatie op te vangen.

Klachten bij chronische hyperventilatie
Veel voorkomende klachten lijken psychische klachten maar worden daadwerkelijk veroorzaakt door chronische hyperventilatie. Hieronder een opsomming van veelgehoorde klachten.

Angstaanvallen (inclusief de clichés in winkels, bioscopen, openbaar vervoer etc.)
Tintelingen
Concentratiestoornissen
Zuchten, longhonger
Diarree/constipatie
Duizeligheid
Hoofdpijn
Buikpijn
Duidelijk verhoogde vermoeibaarheid, moe opstaan
Depressie
Concentratieproblemen
Acné
Niet uit je woorden kunnen komen
Uit het niets beginnen te zweten
Hartkloppingen
Slecht kunnen slapen
Fobieën
Angst om flauw te vallen, gek te worden
Slappe benen
Problemen met functioneren op het werk/uitval
Depersonalisatie
Onrust/hyperactiviteit
Zenuwtrekjes of onnodig kuchen
Spierpijn in de nek of schouders
Problemen met slikken
Droge mond/scheurtjes in de lippen
Harde geluiden slecht verdragen, oorsuizingen
Moeite met gapen

Triggers
Het moge duidelijk zijn hoe chronische hyperventilatie ontstaat. Verder valt er nog enige uitleg te geven over triggers die hyperventilatie veroorzaken. Stress, confrontaties en ruzies zijn psychische belastingen die direct doorwerken op ons zenuwstelsel. Het lichaam kan hier op reageren door allerlei processen in werking te stellen die hyperventilatie veroorzaken.

Artsen weten nog te weinig
Helaas hebben relatief veel huisartsen onvoldoende kennis van chronische hyperventilatie, waardoor zij je vaak niet kunnen helpen of verkeerde adviezen geven. In de meeste gevallen reageert een huisarts met angstremmende middelen zoals anti-depressiva of benzodiazepines (Oxazepam etc.) of een verwijzing naar een psycholoog. Hoe goed deze initiatieven ook bedoeld zijn, ze zijn symptoombestrijding, er zal namelijk niets veranderen aan de instelling van het ademcentrum.

Ik adviseer je om je koolzuurspanning te laten meten, hieruit kan worden opgemaakt of je verkeerd ademt en te maken hebt met chronische hyperventilatie. De koolzuurspanning geeft een nauwkeurig beeld van je situatie en voorkomt verkeerde adviezen of de inzet van niet relevante anti-depressiva. Ook al vind jij dat je adem rustig en goed is, in de meeste gevallen is dit niet het geval en dit wordt direct duidelijk uit de koolzuurproef. Indien deze te laag is heb je een verklaring voor je klachten en is er redding. Is de koolzuurwaarde goed, dan hebben je klachten een andere behandeling nodig.

Ademoefeningen
Mensen die hyperventileren krijgen meestal het goedbedoelde advies om te gaan sporten en meer te ontspannen. De meeste hyperventilanten beginnen enthousiast met een yoga cursus of gaan sporten. Hoewel het onschuldig lijkt, zit er een verborgen gevaar in deze manier van ontspannen. Haal nooit diep adem! Ook al zullen veel mensen, inclusief menig huisarts, dit adviseren.

In mijn hulpgids heb ik oefeningen beschreven die je kunnen helpen om minder koolzuur te verliezen. Als je regelmatig oefent zal je lichaam hier aan wennen wat er voor zorgt dat je klachten verminderen. Realiseer je wel dat de oefeningen doorzettingsvermogen van je vragen, want ook hier geldt: klachten komen te paard en gaan te voet.

Genezen van chronische hyperventilatie
Zelf ben ik erg gecharmeerd van de Buteyko-methode omdat ik veel mensen die dit toepasten heb zien opknappen. De Buteyko-methode is niet echt zwaar en overal en altijd te doen. Je kunt oefenen tijdens je werk, tijdens het kijken naar de TV of zelfs op de WC. Het enige nadeel van Buteyko is dat de therapeuten niet in elke woonplaats gevestigd zijn waardoor je misschien niet geholpen kan worden. Daarnaast is de Buteyko therapie vrij kostbaar. Je betaalt voor de therapie rond de 350 euro en dit wordt niet gedekt door je zorgverzekering.

Als je wilt genezen van chronische hyperventilatie kun je ook mijn hulpgids downloaden. Hierin vind je oefeningen die je kunnen helpen om het hyperventileren aanpakken. Deze hulpgids heb ik samengesteld op basis van medische en wetenschappelijke inzichte.

Stichting Hyperven heeft een methode uitgewerkt gebaseerd op de theorie van Drs. Snitslaar (meer hierover in de volgende alinea). Met behulp van online beschikbare software kun je zelf aan de slag om je hyperventilatie aan te pakken. De methode in het kort: je houdt tijdens een sessie 10 keer zo lang mogelijk je adem in en ademt rustig uit als je het niet langer meer kunt inhouden. Langzaam stijgt het aantal seconden dat je je adem in kunt houden en past je lichaam zich aan. De methode vraagt een stevige portie doorzettingsvermogen en dagelijkse inspanning, maar dat geldt eigenlijk voor alle methoden tegen chronische hyperventilatie.

Medische publicatie
De inmiddels gepensioneerde zenuwarts Drs. Snitslaar heeft zich tijdens zijn carrière lange tijd bezig gehouden met onderzoek naar chronische hyperventilatie en de behandeling er van. Hij heeft hier een publicatie over gedaan die ik je kan aanraden om door te lezen. Klik hier om het artikel te lezen.



Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op ''toestaan cookies" om de beste surfervaring mogelijk te maken. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Deze website gebruikt cookies voor functionele en analytische doeleinden en om het mogelijk te maken content via social media te delen.

Sluiten